کد خبر: ۲۴۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۷
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری کشور:

استان البرز به سامانه رسیدگی به شکایات  نظام اداری متصل شد

رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، از اجرای آزمایشی سامانه ملی «فواد» در استان قزوین و آغاز فاز دوم آن در البرز خبر داد و گفت: این سامانه می تواند  تحول بنیادینی در کیفیت ارائه خدمات، پاسخگویی سریع و کرامت شهروندان ایجاد کند.

استان البرز به سامانه رسیدگی به شکایات  نظام اداری متصل شد

جلیل کریمی- رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، از اجرای آزمایشی سامانه ملی «فواد» در استان قزوین و آغاز فاز دوم آن در البرز خبر داد و گفت: این سامانه می تواند  تحول بنیادینی در کیفیت ارائه خدمات، پاسخگویی سریع و کرامت شهروندان ایجاد کند.
کامل داودی با بیان اینکه نارضایتی گسترده شهروندان از کیفیت ارائه خدمات، ساختار فعلی دستگاه‌های اجرایی را با بحران اعتماد روبه‌رو کرده است،افزود: «فواد» نه‌تنها یک سامانه رسیدگی به شکایات بلکه یک انقلاب در فرهنگ پاسخگویی دولت به مردم است.
وی با اشاره ه نتایج یک نظرسنجی ملی ادامه دا: ۷۰ تا ۷۵ درصد شهروندان از خدمات نظام اداری رضایت ندارند و حتی اگر خدمت نهایی را دریافت کنند، روند پر پیچ‌وخم، بی‌مهری و فقدان کرامت در طول فرآیند، شیرینی خدمت را از بین می‌برد.اظهار کرد: در کشورهای موفق جهان، هر شهروند می‌تواند مستقیماً به بالاترین مقام اجرایی گزارش دهد در حالی که  در کشور ما این حلقه گمشده بود که با «فواد» به دنبال ترمیم آن هستیم.
داودی با بیان اینکه سامانه «فواد» پس از آسیب‌شناسی سامانه‌های قبلی، با تمرکز بر کیفیت خدمت، سرعت پاسخ، کرامت ارباب رجوع، شفافیت، و نظارت هوشمند طراحی شده است،افزود:در قزوین، با ۴۱۵ مورد شکایت تماس مستقیم گرفتیم و صحت حل مشکل را راستی‌آزمایی کردیم که ۲۵ پرونده انضباطی منجر به تذکر، برکناری دو مدیر و اصلاح رویه‌ها شد که نشان می دهد « فواد» فقط سامانه نیست بلکه ساختار اصلاح است.
وی با اشاره به اینکه استان البرز به‌عنوان دومین استان بعد از قزوین به سامانه فواد متصل شده و بزودی خراسان رضوی نیز به این روند خواهد پیوست،گفت: برخلاف سامانه‌های قدیمی که شکایات را انباشت می‌کردند، «فواد» با هفت فیلتر موضوعی، صرفاً شکایات مرتبط با کیفیت و فرآیند ارائه خدمات عمومی را دریافت می‌کند. 
به گفته داودی ؛ بیشترین مشکلات در استان قزوین مربوط به ابهام روند ارائه خدمت، مراجعه مکرر بدون پاسخ، قطع بودن سامانه‌ها، بی‌احترامی و عدم حضور کارمند بدون جانشین بوده است  و دستگاه‌های اجرایی  همچون راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و برخی بانک‌ها بالاترین آمار شکایات را داشتند.ضمن اینکه  دستگاه‌هایی مانند بیمه سلامت و برخی شعب بانکی عملکرد بهتری داشته‌اند.
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشورخاطرنشان کرد: در صورت تصویب نهایی در کمیسیون سرمایه انسانی دولت، اتصال سامانه فواد به نظام پرداخت حقوق کارکنان اجرایی خواهد شد و آنگاه پاسخگویی، دیگر انتخاب نیست، بلکه الزام قانونی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز با اشاره به میزبانی استان از مدیران سازمان اداری و استخدامی کشور و اصحاب رسانه، از راه‌اندازی سامانه «فواد» (فوریت‌های اداری) به‌عنوان گامی در جهت چابک‌سازی و کارآمدسازی نظام اداری خبر داد و گفت: استان البرز دومین استان پایلوت برای اجرای این سامانه است.
توحید شیرسزاد حاجی بابا  یکی از مشکلات اساسی نظام اداری استان را کمبود شدید نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به ازای هر ۶۱ نفر جمعیت، تنها یک کارمند دولتی در استان مشغول به خدمت است، در حالی‌که در برخی استان‌های کم‌جمعیت، این نسبت به ازای هر ۲۲ نفر یک کارمند است.
وی ادامه داد : این وضعیت موجب بروز نارضایتی هم در میان کارکنان دولت و هم در بین مردم شده است چرا که  از یک‌سو کارمندان با حجم بالای کار و کمبود منابع مواجه‌اند، و از سوی دیگر، شهروندان برای دریافت خدمات در صف‌های طولانی قرار می‌گیرند. 
شیریزاد با تأکید بر لزوم توجه ویژه به نظام اداری استان البرز اظهار کرد: مردم این استان، به‌ویژه بومی‌ها، بسیار مظلوم واقع شده‌اند؛ چرا که بیش از ظرفیت زیرساختی استان، مهاجرت به آن صورت گرفته و امکانات اداری متناسب با این رشد جمعیتی توسعه نیافته است.
وی تاکید کرد: نمی‌توان به بهانه اجرای دولت الکترونیک، از تأمین نیروی انسانی لازم شانه خالی کرد. باید با نگاهی علمی، ساختارهای اداری را متناسب با شرایط ویژه البرز بازطراحی کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز به بودجه سال ۱۴۰۳ استان اشاره کرد و گفت: مجموع اعتبارات استان با احتساب اعتبارات توازن ملی به حدود ۶ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است. از این میزان، ۳۹۰۰ میلیارد تومان از محل جدول استانی و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از محل توازن ملی تأمین شده  و این اعتبارات براساس شاخص‌های مختلف بین شهرستان‌ها توزیع شده و به فرمانداران ابلاغ شده است.
به گفته شیریزاد، تخصیص اولیه ۷۰ میلیارد تومانی در خردادماه و تخصیص‌های بعدی که به ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده، فعلاً به‌دلیل مدیریت بحران ناشی از حملات اخیر و تخریب برخی ساختمان‌های مسکونی در اطراف ستاد سپاه استان، متوقف مانده تا رضایتمندی عمومی حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه در پروژه بزرگراه شمالی و اتوبان شهید سلیمانی، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و اتصال بخش‌های ناتمام پل در حال انجام است، از تأمین اعتبار برای دو پروژه بیمارستانی خبر داد و گفت: برای بیمارستان سیدالشهدا ۱۰۰ میلیارد تومان و برای بیمارستان کمالشهر ۸۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و بخشی از مطالبات پیمانکاران نیز پرداخت شده است.
شیریزاد با اشاره به  اینکه تلاش مجموعه استانداری بر آن است که این دو پروژه در هفته دولت افتتاح شوند،افزود: همچنین پروژه‌های بیمارستانی جدید در هشتگرد، طالقان و سایر مناطق در حال پیگیری برای تأمین اعتبار از محل یک درصد وزارت بهداشت هستند.ضمن اینکه در حوزه آموزش و پرورش نیز، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی و توسعه مدارس جذب شده و  حدود ۲۰ مدرسه جدید تا مهرماه آماده بهره‌برداری خواهد شد.
وی  با بیان اینکه برخی پروژه‌ها مانند خانه جوان کرج و فردیس علیرغم تأمین اعتبار و پایان عملیات اجرایی، به‌دلیل مشکلاتی مانند ناهماهنگی با شهرداری یا عدم تأمین خدمات زیرساختی (آب، برق و گاز)، هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند، خواستار همکاری رسانه‌ها برای  پیگیری مسئولانه این موانع شد و گفت: ما پروژه‌هایی داریم که سال‌هاست مصوبه دارند اما اجرایی نشده‌اند که این سکون و تعلل، خودتحریمی محسوب می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز، از فعالیت گسترده سازمان در زمینه پژوهش، حکمرانی داده، تهیه نقشه جامع شهرها و مطالعات علمی درباره مسائل استراتژیک استان از جمله فرونشست زمین، مهاجرت و احیای تالاب صالحیه خبر داد و گفت: در حوزه‌های آماری، فنی و اجرایی، اقدامات مؤثری در حال انجام است که برای اولین‌بار در کشور به‌صورت پایلوت در البرز پیاده‌سازی می‌شود.
شیریزاد خاطرنشان کرد: ما برای اصلاح و ارتقای نظام اداری و اجرایی استان به همراهی اصحاب رسانه نیاز داریم تا مطالبه‌گری مردم را منعکس و به یک سازوکار مؤثر در مدیریت استان تبدیل کنند.
لازم به ذکر است؛شهروندان البرزی از این پس می‌توانند با تماس رایگان با شماره ۱۲۸، مشکلات خود را مطرح و نتیجه آن را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کنند.